ثبت طرح صنعتی چگونه است؟

ثبت طرح صنعتی، به معنی ثبت فرم و شکل ظاهری محصول، کالا‌ی صنعتی یا صنایع دستی در اداره مالکیت است. طبق قوانین اداره مالکیت صنعتی به ثبت می‌رسد. هرنوع ادغام خطوط، رنگ یا اشکال سه بعدی با خطوط، رنگ و بدون آن، که شکل ظاهری محصول صنایع دستی یا فراورده صنعتی تغییر کند.

این ها تمامی سوالاتی است که ذهن مخاطبان مارا به خود درگیر کرده و در این مقاله به شرح آن میپردازیم

ثبت طرح صنعتی

 

ثبت طرح صنعتی چگونه است؟

ثبت طرح صنعتی، به معنی ثبت فرم و شکل ظاهری محصول، کالا‌ی صنعتی یا صنایع دستی در اداره مالکیت است. طبق قوانین اداره مالکیت صنعتی به ثبت می‌رسد. هرنوع ادغام خطوط، رنگ یا اشکال سه بعدی با خطوط، رنگ و بدون آن، که شکل ظاهری محصول صنایع دستی یا فراورده صنعتی تغییر کند. 

حاصل ایده‌ای خاص در تغییر ظاهر یا ساختار محصول است. که ثبت آن در زمینه تجاری، برای طراح آن بسیار پربازده است. شخصی که صاحب این امتیاز باشد می‌تواند در زمینه تجاری از رقبای خود در بازار، پیشی بگیرد. 

در طرح، دستیابی به نتیجه فنی باید با تغییر ظاهری همراه باشد. در غیر این صورت محصول یا فراورده‌ی صنعتی، مورد حمایت سازمان قرار نمی‌گیرد. جهت ثبت، نیازی به اخذ مجوز از نهاد یا ارگانی نیست.

چه مدارکی برای ثبت طرح صنعتی ارائه دهیم؟

مدارک اشخاص حقیقی

  • مدارک هویتی طراح و متقاضی طرح صنعتی

  • اطلاعات تماس متقاضی و طراح 

  • آدرس طراح و متقاضی طرح 

  • ارائه 6 قطعه عکس طرح صنعتی، از زوایای مختلف

مدارک اشخاص حقوقی

  • مدارک هویتی طراح و صاحبان امضا در شرکت

  • روزنامه آخرین تغییرات شرکت

  • 6 قطعه عکس از زوایای مختلف طرح

  • مدارک شناسایی مدیرعامل

مراحل ثبت طرح صنعتی

  • ثبت اظهارنامه طرح صنعتی مورد ثبت

  • در صورت تایید طرح، نشر آگهی توسط اداره، انجام می‌شود.

  • در صورت تایید نشدن، اخطار رفع نقص به طرح صنعتی تعلق می‌گیرد.

مراحل ثبت طرح صنعتی

ثبت طرح صنعتی چه مزایایی دارد؟

  • فروش، واردات، تولید محصول 

  • دریافت حق انحصاری استفاده و بهره‌‌وری از تمامی حقوق و مزایای طرح. برای مالکین طرح و جلوگیری از تقلید رقبا از طرح ثبت شده.

  • تشویق عموم مردم به فعالیت صادقانه تجاری و رقابت عادلانه در زمینه زیبایی شناسی تولیدات.

  • طرح صنعتی ثبت شده، مختص طراح و شخص متقاضی ثبت، برای موفقیت بیشتر در ارائه محصول است.

  • مالک طرح می‌تواند با واگذاری اجازه بهره‌‌برداری از طرح خود، به اشخاص دیگر، سود مالی بیشتری ببرد.

ثبت طرح صنعتی چگونه است؟

برای انجام امور ثبت طرح صنعتی، بهترین راه، سپردن صفر تا صد آن به اشخاص مجرب در این زمینه است. تیم مشاوران و کارشناسان موسسه ثبت سفیر، راهکار‌های اصولی طبق مقررات خاص در این زمینه برای ارائه به شما عزیزان دارند.

با ارائه مدارک لازم به موسسه، اقدامات لازم برای ثبت طرح صنعتی شما توسط کارشناسان، در اسرع وقت، انجام خواهد شد. تیم اجرائی ثبت سفیر، با پیگیری امور ثبت طرح شما از اداره مالکیت صنعتی، امور ثبت را انجام خواهند داد.

روش اقدامی بعدی که به شما پیشنهاد می‌شود، انجام امور ثبت توسط خود متقاضی یا طراح است. به این معنی که با تحویل مدارک به اداره مالکیت و پیگیری مراحل، طرح صنعتی خود را ثبت کنید.

البته در این زمینه، تیم کارشناسان مشاور ثبت سفیر، آماده ارائه راهنمایی به شما عزیزان هستند. تنها با تماس تلفنی با موسسه بین‌المللی ثبت سفیر، از این مزایا بهره‌مند شوید.  

شرایط تکمیل اظهارنامه ثبت طرح صنعتی

اظهارنامه باید طبق شرایط مقرر اداره مالکیت صنعتی تهیه و ارائه شود. خلاصه‌ی این قوانین توجه به نکات دقیق ارائه عکس، مشخصات گرافیکی، نقشه و نوع فراورده است.

اگر طرح صنعتی مورد نظر، سه‌بعدی باشد، نمونه‌ی واقعی یا ارائه ماکت طرح لازم است. مشخصات طرح باید همراه سند اثبات ذی‌حق بودن صاحب طرح باشد.

طرح‌های صنعتی‌ قابل ثبت کدامند؟

طرح صنعتی قابل ثبت باید اصیل باشد، منظور از اصیل بودن طرح، تکراری نبودن و داشتن شرایط لازم برای ثبت است. طرح صنعتی در صورتی اصیل به حساب می‌آید که مستقل توسط طراح به وجود آمده و ایده‌ی آن، کپی و تکرار طرح‌های قبل نباشد.

 باید از زاویه دید مخاطب، جدا از طرح‌های عمومی باشد.

علت ثبت طرح صنعتی

ثبت طرح صنعتی، در تمام زمینه‌های فعالیتی، پر سود بوده و میان افراد سرشناس، جایگاه ویژه‌ای دارد. بعضی از دلایلی که نشان می‌دهد طرح صنعتی باید ثبت و جهانی شود، موارد زیر هستند:

  • انحصار استفاده از طرح صنعتی تنها متعلق به خود شماست.

  • دفاع از حق انحصار استفاده شما از طرح صنعتی

  • تولیدکنندگان، با رغبت بیشتری اقدام به تولید محصول با کیفیت، توسط طرح شما می‌کنند.

  • کسب اعتبار و جایگاه ویژه بین تجار و تولیدکنندگان بزرگ

  • انتقال حق بهره‌برداری از این محصول، فقط با اجازه‌ی شما قابل انجام است.

شرایط ثبت طرح صنعتی 

عواملی در جهت تسریع امور ثبت طرح صنعتی وجود دارند. با در نظر گرفتن این موارد، از بعضی مشکلات در زمینه عدم ثبت طرح جلوگیری می‌شود. 

  • اولین و مهم‌ترین ملاک، استفاده از تخصص شخصی حرفه‌ای در این زمینه است.

  • سایز تصاویر حداکثر 4A 

  • تصاویر اسکن شده

  • تصویر محصول، رنگی و با حجم مناسب باشد.

  • پس‌زمینه تصاویر ساده و قابل مشاهده باشد.

  • پسوند فایل و تصاویر jpg باشد.

  • مراحل ثبت طرح صنعتی درست انجام شده باشند. 

  • همراه داشتن مدارک لازم جهت ثبت طرح صنعتی.

موسسه ثبت سفیر شما را در تکمیل و ارسال مدارک، جهت پذیرش سریع درخواست ثبت طرح صنعتی، یاری می‌دهد.

شرایط ثبت طرح صنعتی خارج از ایران

منظور از ثبت ملی طرح صنعتی

شرکت‌ها می‌توانند جداگانه به ادارات مالکیت معنوی هر کشوری که قصد دریافت حمایت از آن را دارند، تقاضانامه مربوط را تسلیم کنند. این پروسه، هزینه، تخصص و زمان بیشتری احتیاج دارد. معمولا ترجمه به زبان محلی، پرداخت هزینه‌های اداری و گاهی حقوقی زمان و هزینه بیشتری دارد.

ثبت طرح صنعتی‌ منطقه‌ای

اگر خواستار ثبت طرح صنعتی خود، در کشورهای عضو معاهدات منطقه‌ای هستید، باید تقاضانامه‌ای به اداره منطقه‌ای مالکیت معنوی تحویل دهید. توسط این تقاضانامه، ثبت طرح صنعتی شما در بیشتر از یک کشور، قابل انجام است.

ثبت بین‌المللی طرح صنعتی‌

ثبت بین‌المللی طرح صنعتی، از طریق ارسال درخواست جدا، به کشور مورد نظر انجام شدنی است. با ارسال درخواست خود به وایپو یا همان سازمان جهانی مالکیت فکری، طبق قوانین، طرح صنعتی، به شیوه‌ی بین‌المللی قابل ثبت است.

مدت زمان ثبت طرح صنعتی

مدت زمان انجام ثبت طرح صنعتی در موسسه ثبت سفیر

در موسسه ی ثبت سفیر، طی 30 روز کاری، توسط متخصصین امور ثبتی، طرح صنعتی خود را ثبت کنید.

قوانین طرح صنعتی

  • اگر روی طرح کالا علامت تجاری، به هر شکلی واضح و قابل مشاهده باشد. لازم است که علامت، از قبل به نام مالک اظهارنامه طرح صنعتی حال، به ثبت رسیده باشد. متقاضی باید توصیف شکل ظاهری کالا را در متن شماره ثبت گواهینامه علامت تجاری تحت مالکیت قید کند.

  • اگر متقاضی، نیت استفاده از علامت یا نشان، مانند: استاندارد، سیب سلامت، حلال، ...  را روی کالا داشته باشد. اخذ مجوز از سازمان مربوطه لازم است.  باید ذکر علامت را بعد از ثبت طرح صنعتی انجام، و اظهارنامه طرح را بدون این نوع نشان‌ها ارائه کند.

  • اگرمتقاضی، درخواست به تعویق انداختن انتشار آگهی و عدم ذکر نام طراح را داشته باشد. باید مدت تاخیر در اظهارنامه، مشخص کند.

طرح صنعتی غیر قابل ثبت کدامند؟

  • طرح‌هایی که جدید یا اصیل نیستند.

  • طرح‌هایی که فقط حاصل عملکرد فنی محصول هستند.

  • طرح‌هایی که نماد یا نشان رسمی دارند.

  • طرح‌هایی که موافق نظم عمومی یا قوانین اخلاقی پسندیده، نیستند.

چه اشخاصی می‌توانند از طرح صنعتی بهره ببرند؟

غیر از مالک یا دارنده حق بهره‌برداری از طرح صنعتی، اشخاص دیگری هستند. که با موافقت مالک، اجازه‌ی استفاده از طرح را دارند. طرفین توافق، سند موافقت خود در موضوع شرایط انتقال را امضا شده تحویل اداره می‌دهند.

استفاده‌ی شخص دیگر از طرح، به اعلام و مشخص نمودن هدف او به صورت کتبی از این موضوع بستگی دارد

تفاوت اختراع و طرح صنعتی چیست؟

ممکن است بگویید طرح صنعتی همان اختراع است. ولی این موضوع کاملا اشتباه است. در اختراع، وسیله‌ای جدید که قبلا وجود نداشته، ایجاد شده است. طرح صنعتی، ایجاد تغییر ابتکاری در ظاهر محصول، جهت استفاده تجاری و غیرتجاری است. 

.

مراحل نهایی ثبت طرح صنعتی

بعد از بررسی، ایراد و نواقصی در اظهارنامه مشاهده شود. مرجع ثبت، مراتب را به اطلاع متقاضی رسانده تا، در مدت مشخص شده در آیین نامه، اقدام به رفع نقص نماید. اگر متقاضی در مدت مقرر، به هر دلیلی نتواند نقایص ابلاغ شده را بر طرف کند. مرجع ثبت، اظهارنامه را رد و مراتب را اعلام می‌کند.

مدت زمان رفع نقص برای متقاضیان ایرانی تا 30 روز و برای متقاضیان مقیم خارج از کشور تا 60 روز از تاریخ ابلاغ قابل انجام است. زمانی که ثبت طرح صنعتی، بعد از بررسی، مورد پذیرش مرجع ثبت قرار گیرد. مراتب با صدور ابلاغیه پذیرش، به اطلاع متقاضی می‌رسد.

متقاضی، فرآیند ثبت را دنبال کرده و اطلاع رسانی صدور ابلاغیه هم انجام خواهد شد. متقاضی باید حداکثر تا 30 روز بعد از تاریخ صدور ابلاغیه پذیرش، برای پرداخت هزینه حق الثبت آن اقدام کند.

اگر پرداخت این هزینه در زمان تعیین شده نباشد، اظهارنامه باطل می‌شود. این مدت زمان برای متقاضیان مقیم خارج از کشور 60 روز است.

مالک طرح صنعتی وظیفه دارد، هرنوع تغییر در مورد طرح صنعتی را کتبی، با ارائه مدارک، جهت ثبت در سوابق طرح، اطلاع دهد. این تغییرات درباره‌ی اسم، نشانی، تابعیت، اقامتگاه یا کسب اجازه بهره‌برداری از طرح است. انتقال یا اعراض از مالکیت طرح صنعتی ثبت شده هستند. انجام تغییرات با رعایت مقررات و قوانین آیین نامه انجام می‌شود.

انتقال حق بهره‌برداری از طرح صنعتی به اشخاص، با درخواست کتبی از اداره مالکیت صنعتی. انجام و مشروط به پرداخت هزینه و ارائه مدارک لازم است. 

مرجع، محرمانه اجازه بهره‌برداری را ثبت و آگهی می‌کند. مراحل فسخ یا خاتمه قبل از موعد مجوز بهره‌برداری، در چارچوب متن قرارداد، طبق قوانین، ثبت خواهد شد.

هزینه ثبت طرح صنعتی در موسسه ثبت سفیر

هزینه ثبت طرح صنعتی در موسسه سفیر، با احترام 25/000/000 ریال است.

سوالات

آیا طرح صنعتی قابل تمدید است؟

بله، با پرداخت هزینه تمدید اعتبار، طرح صنعتی شما قابل تمدید در دو دوره‌ی متوالی 5 ساله است.

مفهوم لوکارنو چیست؟ 

موافقت نامه‌ای جهت ارائه طبقه‌‌ بندی بین‌‌‌المللی برای ثبت طرح‌های صنعتی، طبق قوانین دبیرخانه وایپو است. فهرست این طبقه‌بندی الفبایی بوده و شامل کالاهای موضوعات طرح صنعتی است که طبقات، اصلی و فرعی دارد.

تاریخ تنظیم سند طرح صنعتی چیست؟

تاریخ اظهارنامه همان تاریخ تسلیم سند طرح صنعتی در اداره مالکیت صنعتی است. 

انتقال حق استفاده طرح صنعتی به شخص دیگر چگونه است؟

اگر مالک، اجازه استفاده از طرح را به شخص دیگر واگذار کند، مدارك و اسناد رسمی مثبت، باید در دفتر مربوطه، ثبت شود.

جهت کسب اطلاعات بیشتر

با

موسسه بین‌المللی ثبت سفیر تماس بگیرید.

درخواست مشاوره

"ضروری" indicates required fields