ثبت شرکت سهامی

برای ثبت شرکت سهامی خاص، نیاز به بررسی و تحقیق دقیق توسط متخصصان در این زمینه، داریم. از این جهت که هدف از فعالیت تجاری هر شخصی، کسب سود و اعتبار است.

به تمامی سوالاتی که ذهن مخاطبان مارا به خود درگیر کرده در این مقاله به شرح آن میپردازیم

ثبت شرکت سهامی خاص

ثبت شرکت سهامی

شرکت سهامی، شرکتی است که سرمایه آن به قطعاتی سهام تقسیم شده و تعهد صاحبان سهام به میزان مبلغ اسمی آن‌ها است؛ در نتیجه این شرکت جزء شرکت‌های سرمایه ای است.
طبق ماده 2 لایحه قانون تجارت، شرکت سهامی، به نوعی یک شرکت بازرگانی محسوب می شود، ولو این که موضوع آن، تجاری نباشد.
بنابراین، شرکت سهامی به محض تشکیل و ثبت، در حیطه‌ی شرکت‌های تجاری قرار می‌گیرد. حتی اگر برای انجام اموری غیر تجاری، مثل خرید و فروش آپارتمان تاسیس شده باشد؛ تعداد شرکا در هر دو شرکت‌های سهامی(سهامی عام و سهامی خاص) حداقل باید سه نفر باشد.
بر عکس موضوع سایر شرکت‌های تجاری، باید حتماَ جزء امور تجاری باشند، تا شرکت بازرگانی محسوب شوند، در نتیجه لایحه اصلاح قانون تجارت، در مورد شرکت‌های سهامی عام و خاص، در این مورد استثنا قائل شده و با وسعت بخشیدن به زمینه‌های فعالیت، موجبات تشکیل آن‌ها را فراهم کند.

شرکت سهامی خاص

شرکت سهامی خاص شرکتی است که تمام سرمایه آن توسط موسسین تامین خواهد شد.
تشکیل شرکت‌های سهامی خاص در قانون تجارت از تشریفات کمتری نسبت به شرکت‌های سهامی عام برخوردار است.
مجامع عمومی در شرکت سهامی خاص وجود ندارند و تعداد شرکای آن کمتر از شرکت سهامی عام است. در این شرکت‌ها پذیره نویسی وجود ندارد و در همان ابتدا باید 35درصد از سرمایه در حساب مخصوص شرکت سپرده شود.

خصوصیات شرکت‌های سهامی خاص

1.سرمایه شرکت هنگام تاسیس باید حداقل یک میلیون ریال باشد.
2.تعداد مدیران حداقل سه نفر.
3.تعداد سهامداران حداقل سه نفر.
4.در شرکت سهامی خاص اوراق قرضه قابل انتشار نیستند.
5.سهام شرکت، قابل معامله در بازار بورس نیست و نقل و انتقال سهام شرکت، مشروط به موافقت مدیران یا مجامع عمومی است.در ضمن این شرکت نمی‌تواند اوراق قرضه را صادر نماید.

  1. طبق ماده 4 لایحه مسئولیت هر یک از سهامداران در شرکت سهامی خاص، محدود به مبلغ اسمی سهام آن‌ها است و تمام سرمایه باید به وسیله موسسین تامین شود؛ البته لازم به ذکر است به دلیل محدود بودن تعهد شرکا در شرکت سهامی خاص ورشکستگی یکی از شرکا موجب انحلال و ورشکستگی شرکت نخواهد بود. تعیین نام شرکت سهامی خاص

در نام شرکت حتما باید کلمه ی سهامی خاص قبل از اسم شرکت یا بعد از آن بلافاصله نوشته شود و این کلمه در کلیه ی متون شرکت و آگهی‌ها باید ذکر شود، مثل شرکت سهامی خاص کبیر.
این شرکت‌ها در حقیقت یک قسم از شرکت‌های سهامی خانوادگی و خصوصی است که مراجعه کنندگان باید از آن اطلاع داشته باشند به همین دلیل ذکر عبارت سهامی خاص الزامی است.
در تعیین نام باید موارد زیر رعایت شود
1.از اسم و نام خانوادگی استفاده نشود.
2.اسامی پیشنهادی در گذشته ثبت نشده باشند.

  1. با فرهنگ اسلام مطابق باشد.
    5.اسم شرکت عدد یا حروف لاتین نباشد.
    به علاوه در انتخاب اسم شرکت سعی کنید از کلماتی مثل شاهد، شهید، جانباز، آزاده، اسامی متبرکه، انتظام، نظام و غیره استفاده نشود.
    استفاده از نام شهرها و رنگ‌ها و اعداد در اسم شرکت بلا مانع است، اما این کلمات جز اسم شرکت به حساب نمی‌آیند و نام شرکت باید غیر از این کلمات و شامل سه کلمه باشد.

نحوه تشکیل شرکت سهامی خاص

قانونگذار برای تاسیس شرکت سهامی خاص تشریفات ساده ای را در ماده 20 لایحه ذکر کرده است. در این ماده ذکر شده

امضای اساسنامه
شرکای شرکت سهامی خاص باید شخصاَ یا با وکیل، اساسنامه شرکت را امضا کنند. البته تهیه طرح اساسنامه الزامی نیست، چون برخلاف شرکت سهامی عام در شرکت سهامی خاص معمولا دوره تاسیس وجود ندارد بنابراین، تهیه طرح اساسنامه که در شرکت سهامی عام وسیله‌ای برای اطلاع رسانی پذیره نویسان است از ماهیت شرکتی که قرار است ایجاد شود در سهامی خاص وجود ندارد.

تعهد سرمایه
سرمایه شرکت سهامی خاص نباید از یک میلیون ریال کمتر باشد و باید تماماَ تعهد شود و دست کم 35 درصد آن به حساب شرکت واریز شود.هر موقع قسمتی از سرمایه به صورت آورده غیرنقدی باشد، آن آورده باید به طور کامل تسلیم و تقویم شود.
ارزیابی آن باید با جلب نظر کارشناس رسمی وزارت دادگستری صورت بگیرد. سپس تصویب ارزیابی مزبور، آن طور که در مورد شرکت سهامی عام مصداق دارد، در شرکت سهامی خاص مطرح نیست؛
در این نوع شرکت تشکیل مجمع عمومی موسس الزامی نیست.در ماده 82 لایحه قانونی گفته شده است نمی توان آورده غیرنقدی را به مبلغی بیش از ارزیابی کارشناس قبول نمود.
لازم به ذکر است این اقدامات برای حفظ حقوق اشخاص ثالث انجام شده چون ممکن است با توافق شرکا در ارزیابی آورده غیر نقدی، اشخاص ثالث متضرر شوند.

انتخاب مدیران و بازرسان
انتخاب مدیران و بازرسان شرکت سهامی خاص لازم نیست در مجمع عمومی موسس ذکر شود اما طبق ماده 17 لایحه قانونی مدیران و بازرسان شرکت باید به طور کتبی قبول سمت کنند.

مدارک ثبت شرکت سهامی خاص

مدارک لازم برای ثبت شرکت سهامی خاص

1-دو نسخه اظهارنامه شرکت سهامی خاص، تکمیل و امضاء اظهارنامه توسط کلیه‌ی سهامداران
2-دو نسخه از اساسنامه شرکت که تمام صفحات آن به امضاء کلیه ی سهامداران رسیده باشد.
3-دو نسخه صورت جلسه مجمع عمومی موسسین که به امضاء سهامداران و بازرسان رسیده باشد.
4-دو نسخه صورت جلسه هیئت مدیره که به امضاء مدیران منتخب مجمع رسیده باشد.
5-فتوکپی شناسنامه کلیه سهامداران و بازرسان باید برابر اصل شود.
6- گواهی پرداخت حداقل 35 درصد سرمایه شرکت در بانکی که حساب شرکت در شرف تاسیس در آن وجود دارد.
7-ارائه مجوز در صورت نیاز طبق اعلام کارشناس اداره ثبت شرکت‌ها
8-کپی کارت ملی

موارد لازم برای ثبت در اساسنامه شرکت سهامی خاص

1اسم شرکت
2-موضوع شرکت به طور کامل
3-مدت زمان حیات شرکت
4-مرکز اصلی شرکت و محل شعب آن، البته اگر تاسیس شعبه نیز مد نظر باشد.
5-میزان سرمایه‌ شرکت و تعیین مقدار نقدی و غیر نقدی آن.
6-تعداد سهام بی نام و با نام و مبلغ اسمی آن‌ها
-8-طرق انتقال سهام با نام
9-طریقه تبدیل سهام با نام به سهام بی نام یا برعکس
10-در صورت پیش بینی امکان صدور اوراق قرضه، ذکر شرایط آن.
11-شرایط و نحوه افزایش یا کاهش سرمایه شرکت.
12زمان و چگونگی دعوت از مجامع عمومی.-
15-تعداد مدیران و نوع انتخاب و مدت ماموریت آن‌ها و نحوه‌ی انتخاب جانشین برای مدیرانی که فوت می‌کنند یا استعفا می‌دهند یا محجور می‌شوند.
16-تعیین وظایف و اختیارات مدیران.
17-تعداد سهام تضمینی که مدیران باید به صندوق شرکت بپردازند.
21- تغییر اساسنامه.
چند نکته مهم درمورد اساسنامه
در اساسنامه باید نحوه انحلال شرکت به صورت اختیاری و طریقه تصفیه آن، همچنین زمان شروع و خاتمه سال مالی و موعد تنظیم تراز نامه، حساب سود و زیان ذکر شود.
باید مشخص شود شرکت دارای یک بازرس خواهد بود یا بیشتر و طریقه انتخاب و مدت ماموریت بازرس یا بازرسان نیز باید ذکر شود.
تعیین مبلغ پرداخت شده هر سهم و طرق مطالبه بقیه مبلغ اسمی هر سهم و مدتی که ظرف آن باید مطالبه شود که در کل از پنج سال بیشتر نخواهد شد باید انجام شود همچنین مقررات راجع به حد نصاب لازم برای تشکیل مجامع و نحوه اداره‌ی آن‌ها نیز باید نوشته شود.
طریقه‌ی مشورت و رای گیری و اکثریت لازم برای اعتبار تصمیمات مجامع عمومی.

ورشکستگی شرکت سهامی خاص

اعلام ورشکستگی شرکت باید به صورت دادخواست به دادگاه تحویل داده شود و دادگاه بدوی در مورد آن رای صادر کند، رای دادگاه در مورد ورشکستگی در همان دادگاه در وقت معین قابل اعتراض است.
حکم دادگاه در این مورد لازم الاجراست و طبق نظر متخصصان هم جنبه اعلامی و هم تاسیسی دارد، اما در قانون تجارت ذکر شده ورشکستگی اعلام می‌شود.
در صورت ورشکستگی شرکت اگر دارایی‌های شرکت برای پرداخت بدهی‌های موجود کفایت نکند هریک از طلبکاران می‌توانند از دادگاه درخواست کنند مدیر یا مدیرانی که در ورشکستگی تقصیراتی داشته اند و باعث عدم کفایت دارایی های شرکت برای پرداخت دیون شده اند را محکوم کنند در این صورت قسمتی از بدهی ها که با داراییهای شرکت قابل پرداخت نیست از آنها گرفته خواهد شد . درواقع مدیران مقصر در عدم کفایت دارایی ها و ورشکستگی دارای مسئولیت تضامنی می‌شوند.
شرایط ورشکستگی
اگر شرکت توانایی پرداخت دیون مالی(پولی) خودش را نداشته باشد و به حالت توقف در تادیه دیون خود برود دچار ورشکستگی می‌شود و خود تاجر، مدعی العموم(دادستان)، طلبکار یا جمعی از طلبکاران شرکت می‌توانند درخواست ورشکستگی را داشته باشند.
درصورتی که دادخواست از طرف خود تاجر باشد باید ظرف سه روز به دادگاه اعلام شود و کلیه دفاتر تجاری و صورتحساب دارایی خود که شامل کلیه اموال منقول و غیر منقول، کلیه دیون و مطالبات، تمام خرج و مخارج شخصی است را به دادگاه تسلیم نماید؛ در غیر این صورت بااحراز دادگاه ممکن است دستور بازداشت خود تاجر نیز صادر شود.

جهت کسب اطلاعات بیشتر

با

موسسه بین‌المللی ثبت سفیر تماس بگیرید.

درخواست مشاوره

"ضروری" indicates required fields