ثبت شرکت فرهنگی هنری

شرکت فرهنگی هنری شامل هرگونه تشکیلاتی است که به وسیله افراد واجد شرایط بر اساس قانون و مقررات حاکم و با شخصیت حقوقی متمایز و مشخص جهت کار و ...

شبه تمامی سوالاتی که ذهن مخاطبان مارا به خود درگیر کرده در این مقاله به شرح آن میپردازیم

ثبت شرکت فرهنگی هنری

ثبت شرکت فرهنگی هنری

شرکت فرهنگی هنری شامل هرگونه تشکیلاتی است که به وسیله افراد واجد شرایط بر اساس قانون و مقررات حاکم و با شخصیت حقوقی متمایز و مشخص جهت کار و فعالیت در زمینه‌های مختلف فرهنگی و هنری تاسیس می‌شود که این شرکت ها انواع مختلفی دارند اعم از موسسات انتفاعی و غیر انتفاعی و…

موسسات انتفاعی 


 موسساتی هستند که افراد آن‌هارا به منظور و قصد انتفاع و نفع شخصی تاسیس می‌کنند که در زمینه‌های مختلف فرهنگی و هنری فعالیت دارند.
و اما موسسات غیر انتفاعی موسساتی هستند که با قصد انتفاع اشخاص تاسیس نمی‌شوند البته باید توجه داشته باشید که هرکدام از این موسسات برای ثبت نیاز به اخذ مجوزهای لازم و ضروری از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دارند.


مجوزهای لازم برای ثبت این موسسات


برای اخذ مجوزهای لازم و ثبت شرکت های فرهنگی هنری با فعالیت های گوناگون متقاضیان باید به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مراجعه نمایند و فرم‌های مخصوص را دریافت کنند.
نقش وزارت ارشاد اسلامی در ثبت شرکت‌ها
به استناد مواد 15 الی 20 قانون اهداف و وظایف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شامل صدور اجازه تاسیس، انحلال، نظارت بر نحوه فعالیت موسسات خبری و نمایندگی‌های خبرگزاری ، صدور اجازه فعالیت خبرنگاران خارجی و داخلی طبق قوانین حاکم، صدور اجازه تاسیس و توسعه یا همین طور انحلال موسسات و انجمن‌های فرهنگی ، تصویب آیین نامه‌ها ، نظارت بر کیفیت محتوای آگهی‌ها و کارهای چاپی طبق قوانین می‌شود.
برنامه ریزی جهت ایجاد و تکمیل تاسیسات جهانگردی از طریق سرمایه گزاری یا اعطای وام، نظارت بر فعالیت‌های فرهنگی، هنری، تبلیغاتی اقلیت‌های شناخته شده مذهبی در کشور و قانون اساسی؛
همچنین از مهم ترین کارهای این وزارت می‌توان به صدور اجازه ورود و خروج آثار سمعی بصری و هنری، مطبوعاتی و نشریات و حتی کلیه موارد مشکوک که البته تعیین موارد مشکوک از غیر مشکوک و تفکیک آن‌ها مطابق با آیین نامه‌ای است که به تصویب هیات وزیران خواهد رسید.
اکنون به طور موردی و مختصرا به سایر شرایط ثبت، مدارک مورد نیاز و مجوزهای لازم برای تاسیس موسسات فرهنگی هنری می‌پردازیم


شرایط متقاضیان ثبت شرکت فرهنگی و هنری


• تابعیت جمهوری اسلامی ایران را دارا باشند؛
• داشتن حداقل 25سال سن برای افراد متاهل و حداقل 27 سال سن برای افراد مجرد؛
• نداشتن هیچگونه سوء پیشینه کیفری؛
• عدم محجوریت، ورشکستگی اعم از به تقلب یا به تقصیر
• انجام کامل خدمت وظیفه عمومی( ارائه کارت پایان خدمت) یا ارائه گواهی معافیت دائم؛
• داشتن حداقل مدرک کارشناسی یا معادل آن به تشخیص مراجع ذی‌ربط و ارائه آن؛
• داشتن حداقل 6 ماه سابقه موثر فعالیت در موسسات و مراکز فرهنگی چند منظوره (برای متقاضیان مراکز چند منظوره)؛
• داشتن صلاحیت علمی و تخصصی با تجارب کافی متناسب با موضوع فعالیت موسسه(برای متقاضیان مراکز تک منظوره)؛
• عدم وابستگی اعضای موسس به تشکیلات رژیم سابق و اقدام کنندگان علیه نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران؛
• داشتن امکانات کافی مناسب طبق نظر و مقررات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی؛
• داشتن حسن شهرت.
مدارک لازم برای صدور مجوز ثبت شرکت فرهنگی هنری
• تکمیل فرم درخواست تاسیس، فرم معرفی مدیر مسئول و فرم پرسشنامه مشخصات انفرادی اعضا که در دو برگ چاپ شده است؛
• یک نسخه از اساسنامه تنظیمی به صورت تایپ شده؛
• دو نسخه تایپ شده از صورتجلسات انتخاب ارکان اصلی که شامل هیات مدیره و مجمع عمومی موسسین هستند؛
• یک سری از کپی برابر اصل مدارک شناسایی که شامل شناسنامه و کارت ملی است؛
• فرم تایپ شده حراست توسط مدیر مسئول و اعضای موسس؛
• تصویر مصدق گواهی پایان خدمت یا برگ معافیت دائم از آن؛
• اصل گواهی عدم اعتیاد؛
• 6 قطعه عکس سه در چهار جدید و دارای پشت نویسی.
• برگه‌های پاسخ استعلام از مراکز مربوطه و محل کار متقاضی.

 


انواع فعالیت‌های مراکز و موسسات فرهنگی هنری


برای درک بهتر شما و انتخاب راحت‌تر حیطه کاری موسسه خود، لازم می‌دانیم چند نوع از اعمالی که این موسسات می‌توانند در آن حوزه فعالیت داشته باشند را نام ببریم؛


فعالیت‌های فرهنگی:
از جمله این فعالیت‌ها می‌توان به برگزاری نمایشگاه‌های کتاب ، تهیه و توزیع کتب مختلف در داخل و خارج از کشور در زمینه‌های گوناگون، تاسیس مراکز چاپ و نشریات، انجام فعالیت‌های انتشاراتی با اخذ مجوزهای لازم جهت چاپ کتب مختلف در انواع زمینه ها و… اشاره کرد.


فعالیت‌های تبلیغاتی:
ارائه مشاوره در اجرای انواع برنامه‌های تبلیغاتی، تاسیس دفاتر خدمات رسانی به روزنامه نگاران و دفاتر نمایندگی مطبوعاتی اعم از عمومی یا تخصصی و حتی تاسیس خبر گذاری در زمینه‌های متفاوت ، برنامه ریزی و برگزاری نمایشگاه‌های مطبوعاتی عمومی یا تخصصی و… از فعالیت‌های تبلیغاتی هستند که این موسسات می توانند انجام دهند.


فعالیت‌های هنری:
در این زمینه می‌توان به برگزاری جشنواره‌های هنری و فرهنگی، هنرهای نمایشی، اعزام گروه‌های هنری یا دعوت از آن‌ها برای اجرای مراسمات مختلف، تاسیس استودیو‌های صدابرداری ، نگارخانه، مراکز تهیه آثار صوتی یا حتی تکثیر آن‌ها و… اشاره کرد.


فعالیت های سینمایی، صمعی و بصری:
تهیه فیلم‌های تلویزیونی کوتاه یا بلند، فیلم‌های ویدیویی، انیمیشن و حتی مستند از جمله فعالیت‌های این دسته هستند.


موسسات چند منظوره


موسساتی هستند که به منظور کارهای فرهنگی و هنری تشکیل می‌شوند و مجوزهای لازم برای ثبت این موسسات را باید از وزارت ارشاد اسلامی دریافت کنید.
ازجمله فعالیت‌هایی که موسسات چند منظوره انجام می‌دهند می‌توان به طراحی لباس و برگزاری نمایشگاه‌ها، انواع جشنواره‌های مد و لباس ایرانی، دوره‌های آموزشی دوخت و دوز و طراحی پارچه و لباس ،ایجاد نمایشگاه‌های دائمی در این زمینه، ایجاد موزه و نگارخانه، مشاوره و ارائه خدمات هنری مد و لباس، نشر بر خط از طریق شبکه‌های گسترده جهانی، تصدی نشر بر خط پیام ده ، تکثیر حامل های دیجیتال،گردآوری و تنظیم مطالب متنوع ، تهیه و تدوین و ترجمه مقالات و متون مختلف خارجی، حروف چینی و… هستند.
موسسات تک منظوره
ما اجمالا به یکسری از فعالیت‌های موسسات تک منظوره برای درک بیشتر و بهتر شما عزیزان می‌پردازیم البته قبل از هرچیز باید گفت که برای عضویت در موسسات تک منظوره که به عنوان بازرس تلقی می‌شوند ارائه کپی آخرین مدرک تحصیلی، شناسنامه، کارت پایان خدمت و همچنین کارت ملی الزامی است.
از جمله کارها و خدمات این موسسات شامل ایجاد کتاب خانه، ارائه خدمات مختلف اعم از خدمات معارف و علوم قرآنی ، فهرست نویسی، نمایه سازی، سندآرایی، آموزش انواع شیوه‌های تند خوانی و… می‌شود.

 

 

 

 

 

جهت کسب اطلاعات بیشتر

با

موسسه بین‌المللی ثبت سفیر تماس بگیرید.

درخواست مشاوره

"ضروری" indicates required fields